Αναζητήσαμε τον άνθρωπο στην αφηρημένη τέχνη

Διασώζεται το ανθρώπινο σώμα σε ένα πίνακα αφηρημένης τέχνης;

Η αντίληψη ότι ο άνθρωπος εκτοπίστηκε από τα έργα της αφηρημένης τέχνης είναι λανθασμένη και οφείλεται στην εξαγωγή βιαστικών συμπερασμάτων.

Pollock, number 26 A

Στην πραγματικότητα καλλιτέχνες όπως ο Πόλοκ, ο Ρόθκο ή ο Νιούμαν κατάφεραν να «ενσωματώσουν» τον παρατηρητή μέσα στο έργο τους χρησιμοποιώντας την τεχνική της κλίμακας και ένα ομοιογενές χρωματικό τοπίο. Στα έργα του Πόλοκ για παράδειγμα η ένταση με την οποία συμμετέχει ο δημιουργός στην αποτύπωση αφηρημένων στοιχείων είναι τόσο προφανής ώστε να δίνει αυτή την αίσθηση παρουσίας του ίδιου του ανθρώπινου σώματος, που με μια πρώτη επιπόλαια ματιά φαίνεται να απουσιάζει δραματικά.

Rothko, Dark over brown

Υπάρχει είτε το θέλουμε είτε όχι μέσα σε κάθε έργο η προβολή κάθε χειρονομίας του καλλιτέχνη που συμβάλλει στη δημιουργία του. Το στοιχείο αυτό ενδυναμώνει την ενσωμάτωση του ίδιου του δημιουργού στο έργο, κάτι που το βλέπουμε καθαρά σε καλλιτέχνες όπως ο Τζορτζ Μάθιου ή ο Πιέρ Σουλάζ.

Soulages

Θα έλεγε κανείς πως ο ίσκιος του ανθρώπινου σώματος που δημιουργεί απομένει σαν ένα είδος υδατογραφήματος στο τελικό αποτέλεσμα, καθότι η ανθρώπινη δράση δεν είναι κάτι αφηρημένο, είναι μια απτή συνθήκη της πραγματικότητας που μεταγγίζεται στα δημιουργήματα.


Το Fosonline.gr χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Διαβάστε περισσότερα