Δρίκος: Αγωνιστικό casting στη Volleyleague - Πώς να φτιάξετε μια ομάδα

Οι ομάδες στο βόλεϊ αλλάζουν κάθε καλοκαίρι. Αθλητές και αθλήτριες αλλάζουν ομάδα ή και χώρα. Πώς γίνεται το casting, πώς να φτιάξετε μια ομάδα, πώς να αποφύγετε, πώς να επικοινωνείτε με μάνατζερ. Γράφει ο Σωτήρης Δρίκος

Οι ομάδες στο βόλεϊ αλλάζουν κάθε καλοκαίρι. Αθλητές/τριες αλλάζουν ομάδα ή και χώρα. Οι ομάδες ψάχνουν να βρουν ποιοτικές και οικονομικές λύσεις στα πρόσωπα καινούριων αθλητών/τριών. Η στελέχωση των ομάδων με τους κατάλληλους αθλητές/τριες είναι ένα είδος άτυπου αγωνιστικού casting. Βασίζεται στην οπτικοποιημένη πληροφορία από παρακολούθηση video, στην ανάγνωση και ερμηνεία δεδομένων αγωνιστικής απόδοσης, εφόσον υπάρχουν και είναι διαθέσιμα, στις λεκτικές πληροφορίες από φίλους και γνωστούς, στις εντυπώσεις που δημιουργούν οι αθλητές/τριες σε όσους τους παρακολουθούν. Άμεσος στόχος της στελέχωσης είναι η αξιοποίηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού και η δημιουργία συνθηκών για την αγωνιστική επιτυχία της ομάδας.

Στα δρώμενα του ελληνικού βόλεϊ αναλαμβάνουν να «τρέξουν» τις διαδικασίες και να υλοποιήσουν τη στελέχωση σε ορισμένες ομάδες οι παράγοντες, σε άλλες οι προπονητές, σε άλλες εκπρόσωποι (agents) αθλητών, σε άλλες όλοι οι παραπάνω ταυτόχρονα.

Σσσς... το ελληνικό βόλεϊ κοιμάται

Στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα οι ομάδες αντλούν αθλητές από δύο αγορές με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. Την τοπική αγορά των Ελλήνων αθλητών που είναι εκ των πραγμάτων περιορισμένη, γι αυτό και δημιουργεί υπεραξίες και τη διεθνή αγορά που έχει περισσότερες ευκαιρίες αλλά και ιδιαιτερότητες (διαμεσολαβητές με απαιτήσεις, ανάγκη για έγκαιρες συμφωνίες, ανάγκη ύπαρξης οικονομικής ρευστότητας).

Μοντέλα στελέχωσης ομάδων και ιδανικών συνθέσεων για το βόλεϊ έχει επεξεργαστεί o Τούρκος πρώην διεθνής αθλητής Dr. Gercek Budak (για όσους ενδιαφέρονται, περισσότερες πληροφορίες εδώ και εδώ). Σε πρακτικό επίπεδο, ίσως φανούν χρήσιμες στον προπονητή, στον παράγοντα ή στον αθλητικό διευθυντή ορισμένες αρχές που συνοψίζονται στα παρακάτω:

  • Να γνωρίζει τι ακριβώς τύπο παίκτη/τριας χρειάζεται και πως ταιριάζει με τους υπόλοιπους/ες για το αγωνιστικό προφίλ της ομάδας που θέλει να φτιάξει.
  • Να έχει εναλλακτικά σενάρια για την αρχική στελέχωση για αθλητές/τριες και τη φυσιογνωμία της ομάδας. Σχεδόν ποτέ δεν θα βρει ακριβώς αυτό που θέλει.
  • Να έχει ξεκάθαρο πλάνο για αλλαγές εντός της περιόδου, σε περίπτωση που τα πράγματα δεν πάνε καλά.
  • Να αξιολογεί κατάλληλα το δυναμικό της κάθε αγοράς (ελληνικής και διεθνούς) αθλητών/τριών. Να αντιλαμβάνεται τα διαφορετικά κίνητρα των αθλητών/τριών.
  • Να μην ψάχνει μόνο ξένους παίκτες/τριες που να έχουν περάσει από την Ελλάδα. Θυμίζει τακτική «μεταχειρισμένο παπούτσι από τον τόπο σου» και δείχνει έλλειψη ικανού scouting.
  • Να ελέγχει την άποψη των εκπροσώπων αθλητών (agents) και να μην εμπιστεύεται βίντεο με highlights ή από 1-2 αγώνες.
  • Να εντοπίζει μέσα από την οπτικοποιημένη πληροφορία, τη μηχανική των κινήσεων του αθλητή/τριας, καθώς και τις τεχνικές του σε σχέση με τον χειρισμό της μπάλας (προσέγγιση στην επίθεση, τεχνικές υποδοχής, απόκρυψη πρόθεσης μεταβίβασης στη βασική λαβή του πασαδόρου, τροχιές μεταβίβασης πασαδόρου, και παρά πολλά άλλα). Τραυματισμοί εντός της αγωνιστικής περιόδου, που προέρχονται συνήθως από σύνδρομα υπέρχρησης, έχουν τη βάση τους σε επαναλαμβανόμενες προβληματικές κινήσεις που επιβαρύνουν υπέρμετρα το μυϊκό και ερειστικό σύστημα του αθλητή. Τα βίντεο που συνήθως αποτελούν συνοδευτικά των βιογραφικών αθλητών/τριών με γωνία λήψης πίσω από την τελική γραμμή δεν βοηθούν στην έστω και οπτική κινηματική αξιολόγηση των δεξιοτήτων. Θα πρέπει να (ανα)ζητούνται από τους υπευθύνους videos με άλλες γωνίες λήψης προσφορότερες για τέτοιες εκτιμήσεις.
  • Να επικοινωνεί και να συνδιαλλάσσεται με πολλούς εκπροσώπους αθλητών/τριών. Αν επιλέγει παίκτες/τριες μόνο από έναν, κινδυνεύει να χαλάσει τις σχέσεις με τους υπόλοιπους. Επίσης, κινδυνεύει λόγω μονοπώλησης, μαζί με έναν ικανό/ή αθλητή/τρια να παίρνει και έναν λιγότερο ικανό/ή. Στο ποδόσφαιρο των 25 αθλητών ανά ομάδα δεν είναι σημαντικό, στο βόλεϊ των 3 ή 4 ξένων ίσως έχει καθοριστική σημασία.
  • Να συγκεντρώνει δεδομένα αγωνιστικής απόδοσης και να ελέγχει την αξιοπιστία τους. Να τα ερμηνεύει κατάλληλα. Οι αριθμοί σε βάθος χρόνου τείνουν στο μέσο όρο και στη δημιουργία αξιόπιστου αγωνιστικού προφίλ για ομάδες και αθλητές/τριες. Κάπου εκεί βρίσκεται και η αλήθεια.
  • Να συγκρίνει τα δεδομένα από την ανάλυση των βίντεο που θα δει, με τα συνολικά διαθέσιμα στατιστικά δεδομένα αγωνιστικής απόδοσης του αθλητή/τριας.
  • Να εξετάζει τη δυναμικότητα και τις πιθανές ιδιαιτερότητες των πρωταθλημάτων που αγωνίστηκαν. Να τη συγκρίνει με τη δυναμικότητα του ελληνικού πρωταθλήματος.
  • Να ενημερώνεται όλο το χρόνο για τα ξένα πρωταθλήματα και τις διοργανώσεις Εθνικών ομάδων. Να παρακολουθεί, δια ζώσης, όσα περισσότερα παιχνίδια ξένων ομάδων μπορεί και να δημιουργήσει δίκτυο πληροφοριών με ανθρώπους στα πρωταθλήματα του εξωτερικού.
  • Αν διαθέτει λίγα χρήματα να πάρει νέους/ες και διψασμένους/ες για διακρίσεις, αν θέλει άμεσα επιτυχίες να κοιτάξει τις διακρίσεις των αθλητών που θέλει να αποκτήσει.
  • Το ρίσκο που θα πάρει να είναι λογικό. Αν αποκτήσει 4 ξένους, για τους 3 να είναι βέβαιος για την αξία και την απόδοση τους.

Η επιλογή των κατάλληλων αθλητών για τη στελέχωση των ομάδων, σύμφωνα με το αγωνιστικό και οικονομικό πλαίσιο είναι ουσιαστικής σημασίας. Φυσικά δεν αρκεί η επιλογή των κατάλληλων, αλλά και η μεταξύ τους «χημεία». Σε όλους τους αθλητές/τριες υπάρχουν ιδιότητες (τεχνικές, τακτικές, ψυχικές) που όταν συνδυαστούν κατάλληλα με τις αντίστοιχες ιδιότητες των συμπαικτών/τριών τους μπορούν να προσφέρουν στην ομαδική απόδοση. Όμως, με τη «χημεία» των ομάδων θα ασχοληθούμε σε επόμενο blog. Επίσης, θα αναλύσουμε τη δυναμικότητα των τεσσάρων (4) διεκδικητών του τίτλου στην Volleyleague και τους πιθανούς κινδύνους για κάθε έναν από αυτούς.


Το Fosonline.gr χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Διαβάστε περισσότερα